کمی مشقت در راه عقیده
The Martyrdom of Agatha, by Sebastiano del Piombo
سنت آگاتا انگار در جایی در کاتانیا دنیا آمده و تصمیم گرفته تا دوشیزه بماند و زندگیش را بدهد به مسیح یک کاری توی این مایه ها. کوینتیان فرماندار سیسیلکه داستان خوشگلیش را شنیده بوده را دودره می کند. فرماندار هم می فرستد دخترک را جنده خانه که آنجا به طرز معجزه آسایی!! باکره می ماند. بعد برای اینکه خوب حالش گرفته شود از یک ستونی سر و ته آویزانش می کنند و پستانهایش را با انبر جا کن می کنند. فردای آنروز سنت پیتر توی زندان او را می بیند و زخمهایش را خوب می کند. بعدش می برند دخترک را دادگاه و روی ذغال سنگ داغ آویزان می کنند تا زنده زنده کباب شود. این بدبخت حیوانکی با این داستان خیلی عجیبش محافظ مردم سیسیل در مقابل آتشفشان اتناست. چیزی که من باور می کنم. سیسیلی ها را از نزدیک دیده ام اگر کسی بتواند در یک جنده خانه در سیسیل از آنجایش محافظت کند آسانترین کار دنیا برایش محافظت از مردم در مقابل یک آتشفشان خواهد بود...
یک مطلبی نصفه مانده که بهتر است از آن مطالب فقط زنها بخوانند. این افسانه مقداری از این خصومتی که ادیان ابراهیمی با جنس مونث دارند به صورت مشهودی نمایش می دهد. و راستش به عقیده من دیدن پرتره های فراوانی که در مسیحیت قدیم از صحنه های عقوبت آگاتا کشیده اند با کمال شرمندگی برای مردها بسیار لذتبخش است. (الان بنفشه دارد می گوید توی دلش که دلیلی ندارد همه مردها مثل تو قاطی باشند فقط راجع به خودت صحبت کن یک احتمال کوچکی هم بدهید که من راستگوی مردها باشم نه بیمارشان)) به این واقعیت کلی دقت کنید که سنت پیتر تنها ادامه دهنده مراسم شکنجه است و نه همیار و آرامش دهنده فی الواقع نقش آگاتا و کلا زنها در این افسانه و افسانه های شبیه آن زجر فراوان کشیدن برای رستگاری مردهاست. گر چه همین معنی مادرانه آگاتا برای مردم سیسیل معنیش پیشرفت داده شدن یک عقیده غلط برای منظوری صحیح است...
یک مطلب جدید خواندم که در روایت های جدیدتر قضیه جنده خانه حذف شده و سوزانده شدن هم به دلیل یک زلزله کنسل شده. پیشرفت جالبی است. ببینید چند نفر دهنشان سرویس شده و ملعون و مکفور شده اند تا از آبرو ریزی این افسانه کم بشود. اگر خبر جیدیدی رسید دستم می نویسم باز...Labels: image
[+] --------------------------------- 
[4]