Persian based weblog dedicated to literature and cultural interests author prefers to be called as Ali Chelcheleh if you are not inranian try my ENGLISH SITE 

 
  صدای بال چلچله ها ابرا رو برونه یه روزی
 

 
 
 
مانيفست (قطعنامه) هانيبال الخاص (بچه های توتيا عميق تر بخوانند)

اصل همه ي غريبان آدم بود. پيشين همه ي غمخواران آدم بود.نخستين همه ي گريندگان آدم بود. بنياد دوستي در عالم آدم نهاد. آيين بيداري شب آدم نهاد. نوحه كردن از درد هجران وزاريدن به نيم شبان سنتي است كه آدم نهاد. همه شب مردمان در خواب ،من چون بيدار باشم؟ غنوده هركسي با يار ،من بي يار چون باشم؟ آخر چون نسيم سحر ،عاشق وار سربرزد و لشگر صبح كمين برگشاد و بانگ بر ظلمت شب زد،جبرييل آمد به بشارت كه:

" يا آدم ! صبح آمد و صلخ آمد ،نور آمد و سرور آمد.برخيز اي آدم. "

وصل آمد و از بيم جدايي رستيم

با دلبر خود به كام دل بنشستيم.

وقتي اين متن زيبا را از كشف الاسسرار ميبدي در گفتگوي ناصر حريري با احمد شاملو از كتاب درباره ي هنر و ادبيات خواندم پس از يك دوره ي پانزده ماهه از ايران ،به شوق آمدم تا مانيفيستس براي هنر " راحي بنويسم . اين مانيفست ،حداقل ثمره سي-چهل سال جر و جدال انديشه هاي من با خود بوده است.

1) غمخوارگي،بنياد همه ي هنر هاست.گريه براي غريبان ،براي انسان بي خانه،بي وطن،بي الفبا و نوحه سردادن براي حيوانتي كه نسل شان درحال انقراض است و براي آب ازن و فضاي سبز كه رو به كاهش است سهم بزرگي از غم خوارگي ما است.

2) ما بايد صبح و صلح و نور و سرور را بجوييم و نپنداريم كه اميد و بشارت از تعالي هنر مي كاهد

3) نام گروه ما كار و كار و كار است كه شايد بعد ها تغيير كند.اما با كار و پي گيري به اين گفته ي حكيم فردوسي : زگهواره تا گور دانش بجوي ، عمل مي كنيم.

4) شعر هميشگي ما اين قطعه زيبا از شعر نيما است هر آن انديشه در ما مردگي آموز،ويران،آمين آمين. براي ما انديشه ي مر دگي آموز مترادف است با هر آنچه از شوق و شور سلامت و از باور ما به خود بكاهد.

5) جسارت و غرور سالم از ضروريات خلاقيت در طراحي و هنر نتعالي است و آنجا كه خط به عنوان اصلي ترين عنصر طراحي جسورانه نقش مي بندد ، طراحي به اوج خود مي رسد

6) براي ما تجريد و تصوير يا فرم و محتوا مانند دو بال پرنده هستند و براي بالندگي هنر به يك اندازه ضروري . اما گاهي يكي از بالها براي چرخشي بجا بيشتر به كار گرفته مي شود.

7) ما مكاتب اواخر قرن بيستم مانند كانسپچوال،(هنر مفهومي،چيدمان)،هنر ويدو سينما و استفاده از كلاژ و چند مديو مي را در انديشه و عمل مي پذيريم و تجربه مي كنيم.

8) ما نقاشي ديواري (مانيومنتال) و شيوه هاي مختلف حكاكي كه هنر را ارزان يا به رايگان در معرض ديد مردم قرار مي دهند بسيار مهم و سهمي از وظيفه ي همه ي هنر مندان مي دانيم.

9) ما هنر گذشته را مرده ريگي بي بها از نسلي فراموش شده نمي دانيم و براي اين سخن شاعر داغستاني ،رسول حمزه توف احترام خاص قائليم : هركس كه به گذشته خود تيري پرتاب كند،آينده او را به توپ خواهد بست.

10) به اعتقاد ما مكاتب هنري دوامي بس دراز يا هميشگي دارند. مادام كه به عشق بارور داريم ،مكتب رمانتي سيسم نادام كه شخصيت هنرمند و سبك و امضاي هنري اش مشخص است ،مكتب اكسپر سيونيسم نادام كه انسان با خواب رويا كابوس و آرزو هايش دلمشغول است مكتب سور ئالسم نمي تواند مردود به شمار آيد و بايد با انديشه امروزين به اين مكتب خصلتي نو بخشيد.

11) ماكثرت بي نظير فرهنگها و اقوام ايران را ثروتي بي نظير مي دانيم و خواهان رابطع ي تنگاتنگ با آنان هستيم.

12) ما تدريس را سهم بزرگي در فرآيند يادگيري مي دانيم و معتقديم كه در آموزش به ديگران و به ويژه كودكان خود بيشتر مي آموزيم.

13) ما كودكان را موجوداتي نارس كال و خام نمي ناميم و كودكي را دوران طلايي خلاقيت و صداقت مي دانيم چه بسا كه براي بازگشت به اين دوران چه در نگاه و چه در هنرمان بكوشيم.

14) تواضع آموختن از هنر مندان بزرگ تاريخ از بوميان و هنر مندان خود ساخته و آبديده شدگان حرفه اي مانند گليم بافان كاشي كاران و رنگرزان بايد يكي از زيبا ترين خصلت هاي ما باشد.

15) ما شركت در يك نمايشگاه فردي و دو نمايشگاه گروهي را حداقل فعاليت سلانه ي خود مي نا ميم

16) ما وظيفه داريم كه در آشتي هنر ها با يكديگر تلاش كنيم و از اين رو اصرار داريم الف- افتتاح هر نمايشگاه با اجراي موسيقي يا شعر خواني همراه باشد .

ب- برآگاهي خود نسبت به موسيقي و شعر و داستان نويسي و تئاتر بيفزاييم و بدانيم كه تفكر عميق و نگاه چند لايه در هنر از اين آگاهيها سرچشمه مي گيرد .

ج- كتاب خواندن ،رفتن به تئاتر ،كنسرت و سينما بايد از عادتهاي زندگيمان باشد

17) ما بايد در حد امكان در نمايشگاهها حضور فعال داشته باشيم و پرسشهاي بازديدكنندگان را با تواضع ،مهرباني و احترام پاسخ دهيم .

18) ما نگران فقر فرهنگي ديواريمان هستيم و مي خواهيم بكوشيم تا آن را به سطح فرهنگ مفروشمان برسانيم.

به نقل از سايت گویا

 

   
 
  Susan Meiselas / Magnum Photos 
 

USA. Tunbridge, Vermont. 1975, Carnival Strippers

 
 

  Goolabi , Roozmashgh(Peyman) , Deep-hole , Sepia , Forb. Apple , Vaghti Digar , Pejman , Ahood , Bahar , Banafshe , Halghaviz , Hezartou , Last Jesus , Ladan , Costs , Tireh , Goosbandane , Tabassom , Aroosak1382 ,   Shahrehichkas

 
        Zirshalvari
        Welbog 
 
       Bi Pelaki (Me & Shahram)
 

   SHAHRAM